Сторінка класного керівника


    2020 р

ВИХОВНА ГОДИНА

НА ТЕМУ:

"До Дня Українського козацтва "

 Не хвались, ідучи в бій,

а хвались, ідучи з бою.  

 

Мета: ознайомити учнів з традиціями, звичаями українського козацтва, пробудити почуття відповідальності перед наступним поколінням; виховувати глибоку повагу до козаків, які віддали своє життя в ім’я майбутнього людства, розширити знання учнів про життя, обряди, звичаї козацтва; примножувати традиції нашого народу; розвивати почуття гордості за минуле нашої Батьківщини, прищеплювати любов до неньки – Украї

Клас : 6

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання: плакати козацької тематики, костюми, вишиванки, стіл, стільці, м’ячі,  мішки, дощечки, миски, страви (на вибір).

Тип заходу : конкурсна програма

                                                           Перебіг свята

Ведуча 1: Шановні гості і всі присутні у цьому залі. Дозвольте привітати вас із  Днем захисника України.

Ведуча 2: День захисника́ Украї́ни — свято, що відзначається в Україні 14 жовтня у день святої Покрови Пресвятої Богородиці водночас з Днем Українського козацтва.

Ведуча 1: Свято встановлено 14 жовтня 2014 з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи громадськості.

Ведучий 2

Сьогодні свято всіх зустріне,

Сьогодні все козацтво тут.

І в цьому залі радість лине,

Козацькі ігри всіх нас ждуть.

Ведучий 1.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!
Ведуча 2.   У народі існує багато легенд про випробування прийому в козаче товариство. Розповідають, що після того, як хлопець перехреститься, його пригощали пекучим від перцю борщем. Новачок мав його з’їсти, запиваючи квартою оковитої. Опісля новачка вели туди, де не – Хортиці, чи в іншому місці на Дніпрі – лежала перекинута між скелями колода : хлопець мав пройти тим «містком», не зірвавшись у воду. Подолавши ці перешкоди, майбутній козак повинен був пропливти певну відстань проти течії в смузі Дніпровських порогів.

Ведуча 1.   Але це ще не все. Хлопець повинен був, осідлавши дикого лоша – чолом до хвоста, – без сідла й вуздечки, проскакати полем і повернутися неушкодженим. Якщо хлопець ,,на дикому лошаку скакав”, то це означало – у козаки годиться.

Ведуча 2.   Чи кожен юнак проходив такі випробування, чи народ просто наділив їх богатирською силою, – цього не відомо, достовірно одне : на Січ приймали незалежно від національності, віку та минулого, аби був вільний та нежонатий, говорив козацькою мовою, був православний, знав і приймав порядки та звичаї січового лицарства.

Ведуча 1: Шановні гості і всі присутні у цьому класі. Дозвольте привітати вас із  Днем захисника України.

Ведуча 2: День захисника́ Украї́ни — свято, що відзначається в Україні 14 жовтня у день святої Покрови Пресвятої Богородиці водночас з Днем Українського козацтва.

Ведуча 1: Свято встановлено 14 жовтня 2014 з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи громадськості.

Ведучий 2

Сьогодні свято всіх зустріне,

Сьогодні все козацтво тут.

І в цьому залі радість лине,

Козацькі ігри всіх нас ждуть.

Ведучий 1.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!

Ведучий.1 На вас чекають складні випробування. Сьогодні ви проявите силу, спритність, швидкість, спритність, кмітливість, уважність, витривалість.

Ведучий 2. Ну що ж, давайте і ми сьогодні постараємося бути як наші славні предки – козаки запорозькі. Жили козаки куренями. Йдучи в бій, кожен курінь вибирав собі за наказного курінного отаман. Порадьтесь, хлопці, хто буде у вас курінним отаманом. (Вибір отаманів)

Ведучий 1. Хороших хлопців вибрано. Хлопці – отамани, ви маєте дбати про козаків свого куреня. Тому перший конкурс перевірить, у якого отамана сильніша рука. Просимо до столу. Покажіть свою силу , а переможець принесе своїй команді 10 балів.

 Конкурс «Сильна рука» Змагання між курінними отаманами . 

 «Сильна рука».

Виходять отамани, вклоняються присутнім, один одному. Далі ступають один навпроти одного, вітаються і сідають за стіл, ліктями руки ставлять на стіл, хто переважить чию руку. Переможець отримує 10 балів.

Ведучий 2. Конкурс «Бурхливий Дніпро»

Серйозним випробуванням для юнаків був бурхливий Дніпро. Його треба було переплевти туди і назад.

Завдання на козацьку витривалість.. Подолати умовну річку по переправі, яку вони самі будують у процесі руху. Для цього командам видається по 2 дощечки розміром приблизно 10х25 см. За сигналом перший учасник кожної команди починає будувати «переправу»: одну дощечку кладе на лінію старту, другу на крок попереду і стає на них ногами, потім третю дощечку розташовує ще трохи попереду і переступає на неї задньою ногою. Дощечку, що звільнилася, піднімає і знову кладе трохи попереду, переступає і т. д., поки не досягне фінішу. Після цього з усіма дощечками повертається бігом назад і передає естафету наступному члену команди.

   Ведучий 1. Конкурс «Втеча з полону»

У житті козака було безліч пригод, безліч несподіванок, Бувало й таке, що потрапляв козак у полон. Що тоді робити, треба ж якось вибиратися?

Завдання на козацьку винахідливість. Стрибки в мішках із перешкодами. Учасники свята шикуються на лінії старту. Після сигналу перший член команди залазить у мішок по пояс і стрибками рухається до фінішу і назад, де передає мішок наступному учаснику. Виграє команда, яка першою виконала поставлене завдання всім складом.

 Ведучий 2. З давніх-давен в Україні козаки славились силою, спритністю, мали гостре око, розумні голови. Ось ми зараз і побачимо, а чи могли б сучасні юнаки претендувати на високе звання – козаки.   

Вікторина.

1.     Як називається зачіска козака? (оселедець)

2.     Як називалось місце, де жили козаки?  (курінь)

3.     Яка їжа була в козаків найулюбленішою?   (каша)

4.     Як називався козацький ватажок? (отаман, кошовий)

5.     Назвіть найвідомішого гетьмана України. (Богдан Хмельницький)

6.     Як називався козацький човен?  (чайка)

Ведучий 1. Кінь для козака – вірний товариш.

Тому наступне змагання «Стрибки на «конях». Сідаєте на коня (м’яч між ніг), стрибаєте до «сторожової вежі» і назад. Чий козак швидше повернеться, той курінь отримує 5 балів

Ведучий 2 .Змагання називається «Хто швидше з’їсть яблуко, підвішене на нитці». З кожної команди по одному учаснику повинні якнайшвидше з’їсти яблуко підвішене на нитці. Перемагає найшвидший. Хто першим впорається, той отримує 5 балів.

Ведучий 1.  А козаки справді уміли веселитися! Для благородного двобою побутував  танець під назвою «козак». Це був імпровізаційний танець – один чоловік приймав виклик іншого, і вони починали «вистрибувати», «робити вихиляси», «витинати голубці», «забивати гопака» та «сідати гайдука» – хто кого перетанцює. 

Ведучий.2. Конкурс «Урятувати пораненого товариша». Ці змагання потребують від учасників спритності, сили та злагоджених дій. Ви добре пам’ятаєте козацьке прислів’я «Сам помирай, а товариша виручай». Тому наступний конкурс називається «Урятувати пораненого товариша».

Конкурс «Урятувати пораненого товариша». 

Конкурс.1. «Передай м’яч» Першим учасникам кожної колони вручається по м’ячу, який після сигналу ведучого вони передають назад заздалегідь обумовленим способом (наприклад, на витягнутих вгору руках над головою або знизу між розставленими ногами). Коли м’яч потрапляє в руки учасника, який замикає колону, він біжить на початок строю і знову передає м’яч назад. Перемагає команда, в якій швидше за всіх повернеться на початок строю перший учасник.

Ведучий 2.. Затяжні військові походи виснажували козаків. Стомлені, вони поверталися в Січ, у свої затишні курені. Там їх чекала свіжозварена каша

Ведучий 1. Де там козацька каша ? Ще не пригоріла?

Дівчина . Та ніби ні, але трохи води потрібно долити.

Ведучий 2. Козаки, принесемо води? Отже, який курінь швидше і більше наносить води ложкою. Раз, два, три – почали!   (Підсумки змагань)

Ведучий 1. Ой, які ж обережні, витривалі, сміливі, спритні, винахідливі наші козачки. Ви, мабуть, вже й зголодніли. Чи знаєте, які страви любили  їсти справжні козаки?

Про це вам розкажуть наші дівчатка.

Дівчинка 1.

Ось півмісяці у мисці,

А над ними в’ється дим,

Бо гарячі – масло тане…

Чи ж ви знаєте, що це?

Це – вареники в сметані,

Найсмачніші над усе!

З сиром ось жовтіють в мисці,

І з картоплею киплять…

Полюбляють українці

За столом поласувать.

Дівчинка 2.

Ось куліш козацький, страва пресмачна,

Як в мисці він, то свято в козака.

Послухайте самі – смакота це, а чи ні?

Киплять свинячі весело реберця,

Промита мірка доброго пшона.

Шкварчить засмажка із цибульки й сала,

Готова скоро страва запашна!

Дівчинка 3.

Візьму роботящих мікробчиків-дріжджів,

Водичку і борошна ціле кіло.

Гарненько усе це змішаю у діжці

І виліплю з тіста пампушки кругленькі,

У пічці спечуться пухкі та біленькі,

Скуштує козак й посміхнеться у вус,

Не може забути пампушечки вкус.

Дівчинка 4.

Ой, смачна вона, духмяна,

Манна, рисова, гречана,

Люблять козаки з пшона,

Це ж бо каша запашна.

Кажуть люди, що без каші,

Хлопці схожі на «кулешу».

Каша сили додає,

І у м’язах тонус є.

Ведучий 2. Кашу зготували, то ж і скоштувати пора!. А тому зараз позмагаємось у конкурсі «Хто швидше з’їсть кашу». Неси– но дівчино кашу!

(дівчина приносить дві миски каші, виходять по одному учаснику від команди)(солодкі пластівці в мисках)

Ведучий 1. . Підведемо підсумки наших змагань . Увага всім учасникам. Слово надається суддям змагань……

Нагороджується курінь – переможець………

Ведучий 2.
Хай, добрі люди,
Вам щастя буде!
Хай буде доля
На всі роздолля!
Ведучий 2.
І до того літ багато
На любов і згоду. Хай не буде переводу Козацькому роду!
(Учасники змагань під марш маршовим кроком виходять із зали)

 

  Виховний захід:

«Подорож у світ тварин»


Мета:
освітня: формувати у дітей гуманне ставлення до тварин, ознайомити з рідкісними тваринами рідного краю; з пам’ятниками, що встановлені тваринам у світі;
розвиваюча: розвивати навички правильного ставлення та поводження з  тваринами; ініціативу та активність; розвивати вміння аналізувати, спостерігати, робити висновки;
виховна: виховувати любов до “братів наших менших”, почуття особистої відповідальності за долю тварин.
Форма проведення: заочна подорож
Вік: 5 клас
Обладнання: зображення тварин, зображення пам’ятників тваринам,  виставка малюнків «Мій домашній улюбленець», музика у записі, презентація «Подорож у світ тварин».
Хід заходу:
1. Організаційний момент
Класний керівник : Доброго дня, діти! Сьогодні у нас дуже незвичне заняття. Я впевнена, що вам сподобається.
2. Вступна частина
Керівник гуртка: Сьогодні ми з вами вирушаємо в подорож – в світ тварин, під час якої   ви дізнаєтесь багато цікавого про «братів наших менших» та перевірите  як добре ви знаєте цей світ. Подорожувати ми будемо на сучасному швидкому потягу. На вас чекають такі станції:
Станція 1. Острів допитливих.
Станція 2. Тварини Полісся.
Станція 3. Домашні улюбленці.
Станція 4. Станція добра.

3. Основна частина
     Ми вирушаємо з вами в подорож напередодні  Всесвітнього дня захисту тварин. Рішення про святкування Міжнародного дня  тварин прийнято в 1931 році на Міжнародному конгресі прихильників руху на захист природи, що проходив у Флоренції (слайд № 2).  Увага, прибуваємо на першу станцію.
Станція 1. Острів допитливих
Гра-вікторина «Хто? Де? Як?»(слайд № 3)
Учнів  діляться на дві команди.
Тур 1. Тварини-метеорологи (що віщує поведінка тварин).
Якщо                                                                                     то буде
- кіт шкребе кігтями підлогу                                      вітер
- кіт згортається клубочком                                        мороз
- собака риє землю                                                       дощ
- собака качається по землі                                         дощ, сніг
- кінь хропе                                                                   негода
- корова ввечері жадібно їсть траву                            дощ
- мурашки кидають мурашники і йдуть геть             повінь
- павук сидить у середні павутини                              дощ
- павук плете нову павутину                                        гарна погода
Тур 2. Пам’ятники тваринам.
За що встановлено пам’ятники тваринам?(слайд № 4,5)
- Голубу в Парижі?
(За те, що приніс звістку про аварію англійського підводного човна під час Другої світової війни.)
- Гусям у Римі?
(За те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас і попередивши цим мешканців.)
- Дельфіну в США?
(За відмінне виконання обов’язків зв’язківця між глибоководною і наземною станціями.)
- Слону в Кенії?
(На знак поваги до доброго, надійного, працелюбного, помічника людини.)
Тур 3. Згадаймо їхні імена.
Завдання: Відгадайте за фотографіями тварин, які назавжди зникли з нашої Землі. (слайд № 6, 7, 8)
Відповідь: Мамонт, Печерний ведмідь, Тур, Кулан, Безкрила гагарка, Дронт, Моа, Тарпан.
Класний керівник: Вигляньте у віконце. Перед вами розкинулось наше місто Шостка. Подаруйте усмішку один одному. Наш потяг прибуває до станції «Тварини Полісся» (слайд № 9, 10).
Станція 2. Тварини Полісся.
Класний керівник:     Основу фауни Поліського природного заповідника становлять рись, лось, заєць білий, вухань, глухар, бородата сова та інші. Разом з людиною до Полісся проникли види, що раніше вважались степовими - вовк, сіра куріпка. Заплавна фауна представлена деркачем, видрою, норкою американською, єнотоподібним собакою та багатьма іншими видами.
Серед хребетних найбільше представництво мають птахи - їх тут 246 видів. Слід відмітити що в заповіднику є звичайними видами сіра чапля, сіра гуска, велика білобока гуска, сірий журавель, глухар, тетерук, рябчик, лунь болотний, сорокопуд-жулан, дрімлюга звичайна, бородата сова та інші.

Діти, а чи знаєте ви рідкісних тварин Полісся?    
Відповідь:  У Поліському заповіднику мешкає 49 видів ссавців, серед яких відносно багато "червонокнижних". Це борсук, горностай, рись європейська, видра річкова, заєць біляк. Дуже часто у заповіднику можна бачити сліди лося.
Дикий кабан також досить численний на території заповідника.

Робота в групах :
1) Скласти екологічні правила поводження з тваринами.
2) Скласти правила за якими  можна зберегти рідкісні види тварин Полісся .
Підведення підсумків після двох зупинок.
Класний керівник: Наша подорож продовжується. Наступна станція «Домашні улюбленці».
Станція 3. Домашні улюбленці.
Хвилинки-цікавинки. (Діти повідомляють цікаві факти про котів та собак. )
ласний керівник: А зараз прослухайте пісню та перегляньте виставу. Поміркуйте, які почуття у вас вони викликають?
Учень  виконує пісню: «Пропала Собака» (автор слів: Ламма А., композитор: Шаїнский В.)
Сценка (слайд № 12).
Одного дня я зустріла бездомну собаку.
Вихованець 1: Як ваші справи?
Вихованець 2: Нічого, помалу.
Вихованець 1: Я чула, ви важко хворіли?
Вихованець 2: Хворіла…
Вихованець 1: Так означає, лежали у ліжку?
Вихованець 2: Бездомним нікуди ставити ліжко.
Вихованець 1: Як дивно, я думала, що в сучасному світі немає бездомних котів і собак. Ви чуєте собачко, підемо зі мною, темніє, і значить, пора нам додому!
Ми йшли з нею по вулиці гордо і сміливо. Я мовчки, а вона тихенько співала, про те, що кожному потрібен свій власний дім!
Бесіда про бездомних тварин (слайд № 13).
Класний керівник:   Швидко плине час . Ми наблизились до останньої станції.
Станція 4. Станція добра
• Вирішення проблемних ситуацій : «Неси добро у світ природи».
Вихованцям роздаються картки із завданням з’єднати прислів’я (слайд № 14)
Хто людям добра бажає
Не одежа красить людину
Не копай ями іншому
Добро далеко розходиться

 , а добрі діла.
, а зло ще далі.
, той і собі має.
, бо сам упадеш.

Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я?
Учень зачитує вірш (слайд № 15).
Діти, які ви зробили висновки з нашої подорожі?
Всі разом:
Бережіть природу, як серце, як зір, бережіть!
Без неї на світі не можна нам жить!

Домашні улюбленці

У нашому домі чи поряд із нами живуть

Домашні улюбленці – наші вірні друзі

 І разом із нами радіють, сумують, ростуть.

 Хто в шубці теплій, а хто в залізній кольчузі.

 

 Ми про них дбаємо, даруємо любов ,

Їжу, ласку, рідний дім, свою доброту,

 Оберігаємо та лікуємо знов.

 А вони нам магнітять свою теплоту.

 

 Вони нас веселять, вібрують позитив,

 Хоч інколи дратують.

 Вони відганяють смуток та негатив,

Котрісь на нас лютують.

 

Вони такі красиві, гігантські чи маленькі.

 Одні ручні, спокійні, інші грізні, дикі.

Їхні риси контрастні, виразні чи тоненькі.

Одні звичайні, інші плямами залиті.

 

Домашні улюбленці – наші класні тваринки –

Наші промінчики світла серед буденних хмар.

Вони малюють нам нові, барвисті картинки,

Лоскочуть, ніжать, гріють чи колють, ніби комар.

 

Є обережні, є незграбні.

Є веселі, є сумні.

Є скромні, а є геть нахабні.

Є серйозні, є смішні.

 

Вони сплітають барви ясні, іскристі

Безупинно змінюють чиєсь життя на краще,

Несуть чуття невгамовні, світлі, чисті.

З ними можна подивитися на щось інакше.

 

Вони просто є у нас, і ми їх сильно любим,

 Забавляємо їх чи тренуємо,

 Зв'язок із ними навіть на відстані не губим,

Чи до змагань завзято готуємо.

 

Ми з ними поряд, тут і зараз проводимо свій вільний час –

А потім згадуємо ці події.

Ми їх шукаємо, знаходим в інших, у притулках, серед трас.

 Вони для когось – недосяжні мрії.

 

 Вони – домашні улюбленці – наші вірні друзі.

Вони не зрадять, душі не поранять,

Просто граються у домі чи квітучому лузі.

Із ними весело й просто час гаять.



 

ВИХОВНА ГОДИНА
НА ТЕМУ:
"День памяті жертв голодомору"

МЕТА: знайомлячи учнів з жахливими фактами геноциду окупаційної влади проти українського народу, викликаючи жаль, співчуття, обурення і ненависть до катів, поглиблювати розуміння цінності свободи й незалежності України, виховувати патріотів своєї держави.

ОБЛАДНАННЯ: хлібина, кетяг калини, вічки, виставка книг і газетних матеріалів присвячених голодомору.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

На столі — розламана хлібина, поруч кетяг калини,  свічка у підсвічнику.
Лунає музика — «Реквієм» А. Моцарта (упродовж композиції звучатиме то тихіше, то гучніше). 

Учень запалює свічку.

Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками.
Я зітхну... Запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки — твердині, не храми —
Скам'янілий чорнозем — потріскані стіни плачу.
Піднялись, озиваються в десятиліттях
З далини, аж немов з кам'яної гори
Надійшли. Придивляюсь: «Вкраїна, двадцяте століття»
І не рік, а криваве клеймо: «Тридцять три».


Вчитель (запалює свічку):

— «Літа 7441 від Створення світу, літа 1933 - від Різдва Христового був в Україні великий голод. Не було тоді ні війни, ні суші, ані потопу. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу — ста­рих, молодих, і дітей, і ще не народжених — у лонах матерів.

Сталося це літа Божого 1932-го
Сталося це літа Божого,
Яке запам'ятається кожному
Навічно, важко, гірко.
Сталося це літа Божого 1933-го.
Пекельні цифри і слова
У серце б'ють неначе молот.
Немов прокляття ожива
Рік тридцять другий...
Голод... Голод...
У люті сталінській страшній
Тінь смерті шастала по стінах.
Сім мільйонів (Боже мій!)
Недолічилась Україна.

Голодомор 1932-1933 рр. - одна з найстрахітливіших сторінок у новітній історії українського народу. Роки державної незалежності України стали часом складного усвідомлення причин перебігу та наслідків національної катастрофи українців. 28 листопада 2006 року Верховна Рада України визнала Голодомор 1932-1933 рр. геноцидом українського народу.

Сколихнулась Україна від скорботи і жалю. Припустилися від чорного болю жалобних стрічок Державні прапори. Запізнілими дзвонами шукаємо мільйони українських душ, щоб вписати їх в історію Пам'яті.
1933 рік. Найчорніший час в історії України. У світі не зафіксовано голоду подібного тому, що випав тоді на долю однієї з найродючіших країн. Жахливо навіть через 78 роки ступати болючими стежками страшної трагедії, яка розігралася на благословенній землі квітучого українського краю. Досі не віриться, що тут раптово зник хліб, люди залишалися без зернини. І це у врожайний 1932 рік. Пухли старі й малі, вимирали роди і села Смерть бродила на шляхах, на полі, в хатах.
Україну називали житницею, але, грабуючи її, по-справжньому не да­вали їй жити. Через те й була наша Україна вбогою та знедоленою, як Шевченкова наймичка. Хоч і сильна духом.

Учень:

Остання хлібина
Це остання хлібина, остання!
Очі горем налиті вщент,
Батько й діти не їли зрання,
Це остання хлібина, остання!
Після неї голодна смерть.

Плаче й крає, мов соломину,
Пильно дивиться дітвора.
Тату, їжте ось цю шкуринку,
Майте жалю до нас краплинку,
Умирати вже вам пора.


Взяв шкуринку дідусь і плаче,
І стареча рука тремтить.
Сиве око, сліпе, незряче,
Але серце його козаче
Б'ється рівно і хоче жить.

Стали кожному крихти в горлі,
Спазми в горлі. Немає слів.
А над хатою — клекіт орлів,
А на вигоні — трупи чорні,
Там, де саваном сніг білів.

Без болю не згадати страшні муки і переживання українського народу в 1932-1933 роках. Ще довго-довго з покоління в покоління будуть переда­вати батьки синам і дочкам, а ті своїм дітям спогади про тих, які залишили життя земне у пекельних муках.

То ж перегорнемо скорботні сторінки достовірної народної пам'яті.

Учениця:(запалює свічку).

«Анастасія Максимівна Кучерук, жителька с. Судачівка Чуднівського р-ну Житомирської обл.: «На світі весна, а над селом надвисла чорна хмара. Діти не бігають, не граються, сидять на дво­рах, на дорогах. Ноги тонюсінькі, складені калачиком, великий жи­віт між ними, голова велика, похилена лицем до землі, лиця майже нема, самі зуби зверху. Сидить дитина і чогось гойдається всім тілом: назад, вперед, скільки сидить, стільки й гойдається. І безко­нечна одна пісня напівголосом: їсти, їсти, їсти. Ні від кого не вимагаючи, а так, у простір, у світ — їсти, їсти, їсти...».

Учень: «Петро Макарович Соловищук з села Луки Дашівського р-ну на Вінниччині: «Батько кладе на тачку моїх два брати 1 сестру, везе на цвинтар. Розгріб лопатою мамину могилу, розгор­нув рядно, поклав їх туди ж, до мами. Батько почав лопатою ки­дать землю в яму, а я собі руками. А тоді помер і батько... І так від моєї родини ніякого сліду — ні могили, ні хреста. Тільки імена».

Учитель. Пройдуть роки, минуть десятиліття, а трагедія 1933 року все одно хвилюватиме серця людей. І тих, кого вона зачепила своїм чорним крилом, і тих, хто народився після тих страшних років. Вона завжди буде об'єднувати всіх живих одним спогадом, однією печаллю, однією надією. Адже й нині живе у пам'яті народу прокляття тим, хто збиткувався над його долею і жит­тям. Ще й досі у сни селян приходять ці похмурі тіні, ще й досі кровоточать роз'ятрені серця, болить душа, що звідала горе до краю.
Нині доля Батьківщини в руках ваших батьків, завтра – у ваших. І щоб ніколи не повторилися трагедії народу, щоб ваші руки були міцними, надійними, голови – світлими, а серця – благородними. Щоб знали, якими кривавим був шлях до свободи, й дорожили нею.






Класна година:

"14 жовтня - День українського козацтва"

 Не хвались, ідучи в бій,
а хвались, ідучи з бою.  

Мета: ознайомити учнів з традиціями, звичаями українського козацтва, пробудити почуття відповідальності перед наступним поколінням; виховувати глибоку повагу до козаків, які віддали своє життя в ім’я майбутнього людства, розширити знання учнів про життя, обряди, звичаї козацтва; примножувати традиції нашого народу; розвивати почуття гордості за минуле нашої Батьківщини, прищеплювати любов до неньки – України.
Клас : 5
Місце проведення: спортивний зал
Обладнання: плакати козацької тематики, костюми, вишиванки, стіл, стільці, м’ячі, кеглі, обручі, мішки, дощечки, миски, страви (на вибір), прикраси зали.
Тип заходу : конкурсна програма

                                                          Перебіг свята
Ведуча 1: Шановні гості і всі присутні у цьому залі. Дозвольте привітати вас із  Днем захисника України.
Ведуча 2: День захисника́ Украї́ни — свято, що відзначається в Україні 14 жовтня у день святої Покрови Пресвятої Богородиці водночас з Днем Українського козацтва.
Ведуча 1: Свято встановлено 14 жовтня 2014 з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи громадськості.
Ведучий 2
Сьогодні свято всіх зустріне,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Ведучий 1.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!

Ведуча 2.   У народі існує багато легенд про випробування прийому в козаче товариство. Розповідають, що після того, як хлопець перехреститься, його пригощали пекучим від перцю борщем. Новачок мав його з’їсти, запиваючи квартою оковитої. Опісля новачка вели туди, де не – Хортиці, чи в іншому місці на Дніпрі – лежала перекинута між скелями колода : хлопець мав пройти тим «містком», не зірвавшись у воду. Подолавши ці перешкоди, майбутній козак повинен був пропливти певну відстань проти течії в смузі Дніпровських порогів.
Ведуча 1.   Але це ще не все. Хлопець повинен був, осідлавши дикого лоша – чолом до хвоста, – без сідла й вуздечки, проскакати полем і повернутися неушкодженим. Якщо хлопець ,,на дикому лошаку скакав”, то це означало – у козаки годиться.
Ведуча 2.   Чи кожен юнак проходив такі випробування, чи народ просто наділив їх богатирською силою, – цього не відомо, достовірно одне : на Січ приймали незалежно від національності, віку та минулого, аби був вільний та нежонатий, говорив козацькою мовою, був православний, знав і приймав порядки та звичаї січового лицарства.
Ведуча 1: Шановні гості і всі присутні у цьому залі. Дозвольте привітати вас із  Днем захисника України.
Ведуча 2: День захисника́ Украї́ни — свято, що відзначається в Україні 14 жовтня у день святої Покрови Пресвятої Богородиці водночас з Днем Українського козацтва.
Ведуча 1: Свято встановлено 14 жовтня 2014 з метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння дальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві та на підтримку ініціативи громадськості.
Ведучий 2
Сьогодні свято всіх зустріне,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Ведучий 1.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!

Ведучий.1 На вас чекають складні випробування. Сьогодні ви проявите силу, спритність, швидкість, спритність, кмітливість, уважність, витривалість.
Ведучий 2. Ну що ж, давайте і ми сьогодні постараємося бути як наші славні предки – козаки запорозькі. Жили козаки куренями. Йдучи в бій, кожен курінь вибирав собі за наказного курінного отаман. Порадьтесь, хлопці, хто буде у вас курінним отаманом. (Вибір отаманів)
Ведучий 1. Хороших хлопців вибрано. Хлопці – отамани, ви маєте дбати про козаків свого куреня. Тому перший конкурс перевірить, у якого отамана сильніша рука. Просимо до столу. Покажіть свою силу , а переможець принесе своїй команді 10 балів.
 Конкурс «Сильна рука» Змагання між курінними отаманами . 
 «Сильна рука».
Виходять отамани, вклоняються присутнім, один одному. Далі ступають один навпроти одного, вітаються і сідають за стіл, ліктями руки ставлять на стіл, хто переважить чию руку. Переможець отримує 10 балів.
Ведучий 2. Конкурс «Бурхливий Дніпро»
Серйозним випробуванням для юнаків був бурхливий Дніпро. Його треба було переплевти туди і назад.
Завдання на козацьку витривалість.. Подолати умовну річку по переправі, яку вони самі будують у процесі руху. Для цього командам видається по 2 дощечки розміром приблизно 10х25 см. За сигналом перший учасник кожної команди починає будувати «переправу»: одну дощечку кладе на лінію старту, другу на крок попереду і стає на них ногами, потім третю дощечку розташовує ще трохи попереду і переступає на неї задньою ногою. Дощечку, що звільнилася, піднімає і знову кладе трохи попереду, переступає і т. д., поки не досягне фінішу. Після цього з усіма дощечками повертається бігом назад і передає естафету наступному члену команди.
   Ведучий 1. Конкурс «Втеча з полону»
У житті козака було безліч пригод, безліч несподіванок, Бувало й таке, що потрапляв козак у полон. Що тоді робити, треба ж якось вибиратися?
Завдання на козацьку винахідливість. Стрибки в мішках із перешкодами. Учасники свята шикуються на лінії старту. Після сигналу перший член команди залазить у мішок по пояс і стрибками рухається до фінішу і назад, де передає мішок наступному учаснику. Виграє команда, яка першою виконала поставлене завдання всім складом.
 Ведучий 2. З давніх-давен в Україні козаки славились силою, спритністю, мали гостре око, розумні голови. Ось ми зараз і побачимо, а чи могли б сучасні юнаки претендувати на високе звання – козаки.   
Вікторина.
1.     Як називається зачіска козака? (оселедець)
2.     Як називалось місце, де жили козаки?  (курінь)
3.     Яка їжа була в козаків найулюбленішою?   (каша)
4.     Як називався козацький ватажок? (отаман, кошовий)
5.     Назвіть найвідомішого гетьмана України. (Богдан Хмельницький)
6.     Як називався козацький човен?  (чайка)
Ведучий 1. Кінь для козака – вірний товариш.
Тому наступне змагання «Стрибки на «конях». Сідаєте на коня (м’яч між ніг), стрибаєте до «сторожової вежі» і назад. Чий козак швидше повернеться, той курінь отримує 5 балів
Ведучий 2 .Змагання називається «Хто швидше з’їсть яблуко, підвішене на нитці». З кожної команди по одному учаснику повинні якнайшвидше з’їсти яблуко підвішене на нитці. Перемагає найшвидший. Хто першим впорається, той отримує 5 балів.
Ведучий 1.  А козаки справді уміли веселитися! Для благородного двобою побутував  танець під назвою «козак». Це був імпровізаційний танець – один чоловік приймав виклик іншого, і вони починали «вистрибувати», «робити вихиляси», «витинати голубці», «забивати гопака» та «сідати гайдука» – хто кого перетанцює. 
Ведучий.2. Конкурс «Урятувати пораненого товариша». Ці змагання потребують від учасників спритності, сили та злагоджених дій. Ви добре пам’ятаєте козацьке прислів’я «Сам помирай, а товариша виручай». Тому наступний конкурс називається «Урятувати пораненого товариша».
Конкурс «Урятувати пораненого товариша». 
Конкурс.1. «Передай м’яч» Першим учасникам кожної колони вручається по м’ячу, який після сигналу ведучого вони передають назад заздалегідь обумовленим способом (наприклад, на витягнутих вгору руках над головою або знизу між розставленими ногами). Коли м’яч потрапляє в руки учасника, який замикає колону, він біжить на початок строю і знову передає м’яч назад. Перемагає команда, в якій швидше за всіх повернеться на початок строю перший учасник.
Ведучий 2.. Затяжні військові походи виснажували козаків. Стомлені, вони поверталися в Січ, у свої затишні курені. Там їх чекала свіжозварена каша
Ведучий 1. Де там козацька каша ? Ще не пригоріла?
Дівчина . Та ніби ні, але трохи води потрібно долити.
Ведучий 2. Козаки, принесемо води? Отже, який курінь швидше і більше наносить води ложкою. Раз, два, три – почали!   (Підсумки змагань)
Ведучий 1. Ой, які ж обережні, витривалі, сміливі, спритні, винахідливі наші козачки. Ви, мабуть, вже й зголодніли. Чи знаєте, які страви любили  їсти справжні козаки?
Про це вам розкажуть наші дівчатка.
Дівчинка 1.
Ось півмісяці у мисці,
А над ними в’ється дим,
Бо гарячі – масло тане…
Чи ж ви знаєте, що це?
Це – вареники в сметані,
Найсмачніші над усе!
З сиром ось жовтіють в мисці,
І з картоплею киплять…
Полюбляють українці
За столом поласувать.
Дівчинка 2.
Ось куліш козацький, страва пресмачна,
Як в мисці він, то свято в козака.
Послухайте самі – смакота це, а чи ні?
Киплять свинячі весело реберця,
Промита мірка доброго пшона.
Шкварчить засмажка із цибульки й сала,
Готова скоро страва запашна!
Дівчинка 3.
Візьму роботящих мікробчиків-дріжджів,
Водичку і борошна ціле кіло.
Гарненько усе це змішаю у діжці
І виліплю з тіста пампушки кругленькі,
У пічці спечуться пухкі та біленькі,
Скуштує козак й посміхнеться у вус,
Не може забути пампушечки вкус.
Дівчинка 4.
Ой, смачна вона, духмяна,
Манна, рисова, гречана,
Люблять козаки з пшона,
Це ж бо каша запашна.
Кажуть люди, що без каші,
Хлопці схожі на «кулешу».
Каша сили додає,
І у м’язах тонус є.
Ведучий 2. Кашу зготували, то ж і скоштувати пора!. А тому зараз позмагаємось у конкурсі «Хто швидше з’їсть кашу». Неси– но дівчино кашу!
(дівчина приносить дві миски каші, виходять по одному учаснику від команди)(солодкі пластівці в мисках)
Ведучий 1. . Підведемо підсумки наших змагань . Увага всім учасникам. Слово надається суддям змагань……
Нагороджується курінь – переможець………
Ведучий 2.
Хай, добрі люди,
Вам щастя буде!
Хай буде доля
На всі роздолля!
Ведучий 2.
І до того літ багато
На любов і згоду. Хай не буде переводу Козацькому роду!
(Учасники змагань під марш маршовим кроком виходять із зали)

 Виховна година до Дня соборності України
" Я люблю тебе рідна країна!"
Мета:


          - Навчальна : закріпити знання учнів про Україну, соборнсть країни,її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання, культури спілкування.

          - Розвивальна : розвивати українське мовлення вихователів, культуру поведінки;
         - Виховна : виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини України,її символів, традицій, обрядів.

          Ведучий:

          Ми живемо в Україні в країні яка багата своєю історією, надбаннями, краєвидами, мелодійною музикою, милозвучною мовою, якою можна передати та описати красу і велич рідного краю.
          Україна – рідний край, золота чарівна сторона. Скільки ніжних, лагідних слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до рідного краю. З давних – давен линули по світу слова про Україну, про щирий та працьовитий народ, про її лани широкі, ріки та озера. 
          -Україна… Скільки пестливих слів хочеться сказати про нашу рідну землю, нашу Батьківщину! 
          -Батьківщина – це наша держава, це земля не лише наших батьків, а й дідів і прадідів. 
          -Батьківщина – це край, де здавна звучить наша рідна мова і материнська пісня.
          -Україна - це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати і шахти Донбасу. 
          -Це широкий Дніпро - Славутич, який несе свої води в Чорне море.
          -Україна - це і той край, де ми живемо і зростаємо.
          -Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні є моря Чорне і Азовське, багато річок, на яких ми відпочиваємо. 
          -Україна - мирна країна, її народи хочуть жити в мирі та злагоді.
         - Наша країна має свої звичаї, традиції, культуру. 
         - Багата й складна історія нашої держави.

Ведучий:

          Багата і складна історія нашої держави.1 листопада 1918р. створена Західно-Українська Народна Республіка, яка 22січня 1919р. об"єдналась в єдину соборну Українську Народну Руспебліку.22січня 1919р. святково прибрали Софійську площу в Київі. Її заповнили десятки тисяч жителів. В вечері Трудови Конгрес ухвалив Універсал про злуку ЗУНР перейменувалася в західну область Українськой Народної Республіки. Державним Гербом Соборної України став тризуб. Отже, віковічні мрії Українського народу здійснилися Україна стала єдиною (соборною) державою.


Любити Вітчизну, любити завжди
поля її росні, зелені сади
і їй не жаліти за дні молоді
ні крові у битві, ні поту в труді.
Любити Вітчизну, любити завжди
І села її і її городи,
І їй всі бажання, пориви й думки
На світлій дорозі у світлі віки.

          Ведучий: Батьківщина. Як багато вкладено в це слово – це батько і мати, оселя де ви вперше побачили світ, подвір’я по якому зробили перші кроки, це села і міста. Україна – це наша Батьківщина.

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
          Ведуча: Мова – це душа народу. Найдорожче для людини – це думка, а вся солодкість думки в рідній мові.

          Першій конкурс присвячується саме мові. Учасникам потрібно перекласти фрази з російської мови на українську.

          І конкурс « Розминка»

-Я учусь в школе.
-Мы научились читать и считать.
-Ответить хочешь, не кричи.
-На перемене,отдыхай.
-Рисовать цветными карандашами.
-Дни недели.
-Воскресенье.
-Час.
-Минута.

          Ведуча: У кожного народу є свої свята та традиції, і український народ не став винятком. Наступний конкурс нашої гри « Народні свята».

          ІІ конкурс « Народні свята».

          Свято проводів зими називається – масляна. А як називається свято зустрічі зими?
1) Новий рік
2) Встрітенька
3) Покрова
Знак весняного відродження сонця – уособлення творчих сил природи – це…
1) Тризубець
2) Писанка
3) Герб

          На яке свято жінки випікають печиво у вигляді пташки?

1) Івана – Купала
2) Різдво
3) Стрітення
Вертеп – це….
1) Пристрій для прядіння
2) Обрядова форма українського театру
3) Назва вітряка

          Ведуча: Народна мудрість є наставником усіх хто вчиться і
хоче бути освіченою людиною. К.Д. Ушинський казав:
«Народні прислів’я корисні за своєю формою для навчання дітей
рідної мови, а за змістом – для ознайомлення з життям народу…»
Продовжує нашу гру «Конкурс- закІнчити прислів"я чи приказку.

          ІІІ конкурс « Прислів’я та приказки ».

Не кажи: «Не вмію!», а кажи … ( навчусь)
Хочеш їсти калачі - ….( не сиди на печі)
Правда і в морі не втоне, і в вогні( не згорить)
Зробив діло – …( гуляй сміло)
З ручаїв – ріки, з книжок …( знання)
Брехуна впізнаєш по очах, а осла ( по вухах)
У страху … ( очі великі)
Не хвались, а …( вчись)
Без охоти, нема … ( роботи)
Розум без книги, як птах…( без крил)
Ведуча: Прагніть щоб ваша мова була емоційною, образною, багатою. А такою її роблять фразеологізми, прислів’я,приказки, що втілюють досвід всього народу.



          Ведуча: Прийшов час підвести підсумки .

          Ведуча: На останок хотілось би зазначити .

Україна в давній славі,
В козацьких пригодах,
На заквітчаних левадах,
В рідних синіх водах.
Україна в тих долинах
І високих горах,
На степах буйних, широких
У гаях, у борах.
Україна в білих селах,
У густих садочках,
У хрещатому барвінку,
У синіх квіточках.
Україна на яворах
Пташкою співає;
На стрілецької могили
Голову схиляє.
Україна в чорноземі,
Що родить пшеницю, –
В глибинах, що дають нафту
І сіль-сировицю.
Україна в рідній мові
І в пісні прекрасній, –
Україна в рідній школі,
В майбутності ясній.
Україна в чистих хатах,
І в сільській церковці,–
У дитячому серденьку,
В розумній головці,
Україна в ясних зорях,
В сонці, що над нами, –
І в очах добрячих, ясних
Рідненької мами.


-Звучить пісня "Любо,Україна!"


Конспект першого уроку 2017 на тему: “Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну”
Мета:
§  формування загальнолюдських принципів і норм життєдіяльності людини, суспільства й держави.
§  навчити учнів розуміти грані особистості; розрізняти ознаки самоповаги, власної гідності; усвідомлювати роль цінностей в житті людини;
§  сприяти становленню адекватної самооцінки учня (розуміння себе як цінності, людини з правами, свободами, інтересами);
§  виховувати патріотизм, формувати гордість за досягнення своєї держави.
Ключові слова: європейські цінності, ціннісне ставлення особистості,  ціннісні орієнтації,  життєві цінності, самореалізація людини
Матеріали та обладнання: папір і маркери,  дошка і крейда, роздатковий матеріал.
Хід уроку
 Учень
Я всім серцем люблю Україну свою,
Про майбутнє ми дбаєм щоднини:
А в Європу усім ми народом йдемо,
Щоб було якнайкраще людині.
І сьогодні настав вже омріяний час:
Незалежна – бо наша Вкраїна.
Із тризубом і гімном у Євросоюз
Іде наша земля – Україна
 Вчитель
Україна – держава європейська. Вона представлена в усіх європейських організаціях, співпрацює з ЄС, громадяни України працюють у країнах Європи. Україна має своє мистецтво, яке має європейський характер. Україна є частиною Європи. Ми повинні все робити, аби прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо лише за умови, що разом будемо збагачувати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян.
Як відомо, розбудова української держави, ставить на порядок денний надзвичайно важливе і невідкладне завдання – виховання справжнього громадянина і патріота рідної землі. Лише люди, безмежно віддані українській національній ідеї, здатні відстояти незалежність, соборність України, вивести її з тимчасових соціально – економічних труднощів на шлях прогресу і процвітання.
З огляду на це побудова нового демократичного, гуманного суспільства, яке орієнтується на високі національні і загальнолюдські цінності.
Ці́нність — будь-яке матеріальне або ідеальне явище, яке має значення для людини чи суспільства, заради якого вона діє, витрачає сили, час, гроші, здоров’я тощо, заради якого вона живе.
Презентація свого друга
Кожен учень бере будь- яку «цінність», вручає її тій дитині, якій на його думку вона притаманна.
терпіння

повага
чесність (правдивість, щирість)

креативність
вимогливість

впевненість у собі
сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів
самоконтроль (стриманість, самодисципліна)
ініціативність

саморозвиток
активність

позитивне настроювання
доброзичливість
толерантність

відповідальність
об’єктивність

довіра

творчість (можливість творчої діяльності)
Вчитель   ЯКІ ЦЕ – ЄВРОПЕЙСЬКІ ЦІННОСТІ?
Європейські цінності – це загальнолюдські принципи і норми життєдіяльності людини, суспільства й держави. Важливо, що в європейському житті існує повага й прагнення до повного дотримання цих цінностей. Основними нормами й принципами функціонування європейської спільноти є:
Ø Демократія – це такий спосіб управління державою, коли населення має можливість вільно обирати тих, хто ними управляє і піклується про добробут й гарне життя всіх громадян в однаковій мірі. Це свобода слова й вибору, але не вседозволеність. Свобода здійснюється в рамках закону, перед яким всі рівні.
 Ø Верховенство права – вся діяльність в державі базується на законах, які всі мають виконувати. Суперечності й спори вирішуються також на основі норм і принципів, що містяться в законах, мирним шляхом.
 Ø Рівні умови для всіх, це коли створені умови для всіх, хто бажає, незалежно від статі, віку, національності та віросповідання, вільно навчатися, працювати. Це повага до прав людини – право на життя, здоров’я, освіту, право обирати релігію й мову спілкування.
 Ø Побудова суспільства турботи й справедливості – це суспільство, в якому всі піклуються один про одного і поважають один одного. Податки спрямовуються на виплату пенсій, заходи з охорони здоров’я, на допомогу безробітним, забезпечення недієздатних осіб (інвалідів). Цей процес називається «побудова системи соціального захисту», яка має захищати уразливих членів суспільства.
 Ø Повага до себе й інших складається з таких цінностей як терпимість, повага та взаєморозуміння.
 Ø Повага до етнічних і культурних особливостей є важливим здобутком  ЄС.
 Ø Мир. ЄС докладає зусиль для забезпечення миру й стабільності як в середині об’єднання, так і за його межами. Іноді в родині європейських народів трапляються непорозуміння, як в усіх родинах. Але лідери європейських країн вирішують їх мирним шляхом і мирно співпрацюють один з одним заради спільного розвитку. ЄС допомагає підтримувати мир і в сусідніх країнах. Наприклад, солдати країн ЄС забезпечують мир в колишній Югославії або в Конго, а там велися кровопролитні війни. ЄС виступає за заборону протипіхотних мін. ЄС надає найбільшу допомогу біженцям – це особи, що тікають з рідної країни, в якій ведуться війни або конфлікти.
 Вправа «Асоціативний кущ»
Кожна дитина відповідає на питання: Що таке “Європа”? Які асоціації у Вас виникають зі словом “Європа”?
Перегляд відеоролика  «Європа починається с тебе»
Які цінності ви побачили?  Це Європа чи Україна? А чи можемо ми так чинити? Що для цього треба зробити?

Вправа «Інформаційна хвилинка»
Визначено шість ступенів основних європейських цінностей. Я пропоную учням об’єднатися в групи. Шестеро дітей по черзі вибирають  і зачитують одну цінність, потім запрошують учнів до своєї групи.
1.      Перший ступінь – гуманістичне мислення (людина стоїть у центрі подій), латинське слово “humanitas” означає “людяність”.
2.      Другий ступінь – раціональність (означає, що раціональне мислення визначається розумом як єдиним джерелом пізнання).
3.      Третій ступінь – секулярність (означає відокремлення політичних і релігійних організацій, політики та релігії, держави і державної церкви).
4.      Четвертий ступінь – правова держава (включає чотири принципи: основні права, розподіл влад, прогнозованість дій держави, механізми безпеки).
5.      П’ятий ступінь – демократія (означає політичний порядок, при якому панування спирається на волю народу і влада підзвітна народові).
6.      Шостий ступінь – права людини як найбільший успіх людського розвитку (вперше рівні права забезпечуються всім людям).
Вчитель
Процес становлення незалежної демократичної Україн
Європейські цінності – це загальнолюдські принципи і норми життєдіяльності людини, суспільства й держави. Важливо, що в європейському житті існує повага й прагнення до повного дотримання цих цінностей. Основними нормами й принципами функціонування європейської спільноти є:
Ø Демократія – це такий спосіб управління державою, коли населення має можливість вільно обирати тих, хто ними управляє і піклується про добробут й гарне життя всіх громадян в однаковій мірі. Це свобода слова й вибору, але не вседозволеність. Свобода здійснюється в рамках закону, перед яким всі рівні.
 Ø Верховенство права – вся діяльність в державі базується на законах, які всі мають виконувати. Суперечності й спори вирішуються також на основі норм і принципів, що містяться в законах, мирним шляхом.

Ø Рівні умови для всіх, це коли створені умови для всіх, хто бажає, незалежно від статі, віку, національності та віросповідання, вільно навчатися, працювати. Це повага до прав людини – право на життя, здоров’я, освіту, право обирати релігію й мову спілкування.
 Ø Побудова суспільства турботи й справедливості – це суспільство, в якому всі піклуються один про одного і поважають один одного. Податки спрямовуються на виплату пенсій, заходи з охорони здоров’я, на допомогу безробітним, забезпечення недієздатних осіб (інвалідів). Цей процес називається «побудова системи соціального захисту», яка має захищати уразливих членів суспільства.
 Ø Повага до себе й інших складається з таких цінностей як терпимість, повага та взаєморозуміння.
 Ø Повага до етнічних і культурних особливостей є важливим здобутком  ЄС.
 Ø Мир. ЄС докладає зусиль для забезпечення миру й стабільності як в середині об’єднання, так і за його межами. Іноді в родині європейських народів трапляються непорозуміння, як в усіх родинах. Але лідери європейських країн вирішують їх мирним шляхом і мирно співпрацюють один з одним заради спільного розвитку. ЄС допомагає підтримувати мир і в сусідніх країнах. Наприклад, солдати країн ЄС забезпечують мир в колишній Югославії або в Конго, а там велися кровопролитні війни. ЄС виступає за заборону протипіхотних мін. ЄС надає найбільшу допомогу біженцям – це особи, що тікають з рідної країни, в якій ведуться війни або конфлікти.
 Вправа «Асоціативний кущ»
Кожна дитина відповідає на питання: Що таке “Європа”? Які асоціації у Вас виникають зі словом “Європа”?
Перегляд відеоролика  «Європа починається с тебе»
Які цінності ви побачили?  Це Європа чи Україна? А чи можемо ми так чинити? Що для цього треба зробити?
Вправа «Інформаційна хвилинка»
Визначено шість ступенів основних європейських цінностей. Я пропоную учням об’єднатися в групи. Шестеро дітей по черзі вибирають  і зачитують одну цінність, потім запрошують учнів до своєї групи.
1.      Перший ступінь – гуманістичне мислення (людина стоїть у центрі подій), латинське слово “humanitas” означає “людяність”.
2.      Другий ступінь – раціональність (означає, що раціональне мислення визначається розумом як єдиним джерелом пізнання).
3.      Третій ступінь – секулярність (означає відокремлення політичних і релігійних організацій, політики та релігії, держави і державної церкви).
4.      Четвертий ступінь – правова держава (включає чотири принципи: основні права, розподіл влад, прогнозованість дій держави, механізми безпеки).
5.      П’ятий ступінь – демократія (означає політичний порядок, при якому панування спирається на волю народу і влада підзвітна народові).
6.      Шостий ступінь – права людини як найбільший успіх людського розвитку (вперше рівні права забезпечуються всім людям).
Вчитель
Вправа «Ціннісні орієнтації»
Кожна група отримує  список термінальних  та інструментальних цінностей.
Кожної цінності приписується порядковий номер. Мінімум – 1, а максимум – 5. Одиницею відзначаються цінності, що не мають ніякого значення. Двійкою – ті, які, в принципі, можуть бути важливі. Трійкою – цінності з певним, конкретним значенням. Четвіркою – важливі твердження. І п’ятіркою – те, що людина ставить понад усе.
Список термінальних цінностей
§  активне діяльне життя (повнота й емоційна насиченість життя);
§  життєва мудрість (зрілість думок і здоровий глузд, що досягається життєвим досвідом);
§  здоров’я (фізичне і психічне);
§  цікава робота;
§  краса природи і мистецтва (переживання прекрасного в природі й у мистецтві);
§  кохання (духовна і фізична близькість з коханою людиною);
§  матеріально забезпечене життя (відсутність матеріальних ускладнень);
§  наявність хороших і вірних друзів;
§  суспільне покликання (повага колективу, товаришів по роботі);
§  пізнання (можливість розширення своєї освіти, кругозору, загальної культури, інтелектуальний розвиток);
§  продуктивне життя (максимально повне використання своїх можливостей, сил і здібностей);
§  розвиток (робота над собою, постійне фізичне і духовне вдосконалення);
§  розваги (приємне, необтяжливе проведення часу, відсутність обов’язків);
§  свобода (самостійність, незалежність у думках і вчинках);
§  щасливе сімейне життя;
§  щастя інших (добробут, розвиток і вдосконалення інших людей, всього народу, людства загалом);
§  творчість (можливість творчої діяльності);
§  впевненість у собі (внутрішня гармонія, свобода від внутрішніх протиріч, сумнівів).
 Список інструментальних цінностей:
§  акуратність (охайність), порядок у справах;
§  вихованість (хороші манери);
§  високі запити (високі вимоги до життя і високі домагання);
§  життєрадісність (почуття гумору);
§  старанність (дисциплінованість);
§  незалежність (здатність діяти самостійно, рішуче);
§  непримиренність до недоліків у собі та інших;
§  освіченість (широта знань, висока загальна культура);
§  відповідальність (почуття обов’язку, уміння тримати своє слово);
§  раціоналізм (уміння розсудливо і логічно мислити, приймати обдумані, раціональні рішення);
§  самоконтроль (стриманість, самодисципліна);
§  сміливість у відстоюванні своєї думки, поглядів;
§  тверда воля (уміння настояти на своєму, не відступати перед труднощами);
§  терпимість (до поглядів і думок інших, уміння прощати іншим їхні помилки);
§  широта поглядів (уміння зрозуміти чужу точку зору, поважати, звичаї, звички, смаки інших);
§  чесність (правдивість, щирість);
§  ефективність у роботі (працьовитість, продуктивність);
§  чуйність (дбайливість).
 Питання для обговорення
Кожна група презентує свої цінності, які людина ставить понад усе
 Що ви відчували, коли вас просили оцінити цінності?
§  Чи легко було розставатися з вашими цінностями? Чому?
§  Які труднощі виникли в ході групової роботи?
§  Чи задоволені ви цінностями, що за­лишилися?
§  Чи важко було вибирати цінності й віддавати їх?
§  Яке у вас було відчуття, коли залиши­лись дані цінності?
 Висновок
Молодь будь-якої країни творить її майбутнє: мріє, забігає наперед, будує грандіозні плани і проекти. Саме в лавах теперішньої молоді перебувають ті, хто завтра стане біля керма держави. Вам належить будувати сучасну Україну та керувати нею. Зараз у кожного з вас є можливість активно працюють у громадському русі, ви майбутня еліта нашого суспільства, повинні формувати лідерські здібності, щоб  ефективно працювати в обраній сфері суспільного життя.
 Учень «Україна в Європейському Союзі»
В Європейському союзі могутні країни,
І бажає вступити в союз Україна.
Ми – горда держава незламних людей,
Маємо безліч пропозицій, цікавих ідей.
Європейський Союз для нас – майбуття
Де забудемо про злидня життя
Де не буде міграцій, збережеться сім`я
Разом ми не відчуємо жах у слові «Війна»
Україна – велика і сильна держава,
Що несе з давнини перемоги і славу,
Незалежна розвинена наша країна,
Дорога і найкраща мені Батьківщина.
Громадянином європейським хочу я стати.
Щоб в неньки моєї було ліпшим життя,
Щоб країна була конкурентоспроможна ,
А кожна родина щаслива й заможна.
Моя Україна – зоря світанкова,
Пшеничні лани, голубі небеса,
ЇЇ солов’їна калинова мова
Світиться, наче на сонці роса.
Вчитель
 Проголосивши європейський вибір, наша держава у партнерстві із різноманітними європейськими структурами в усіх напрямках своєї діяльності бере участь у світових інтеграційних процесах. Україна є сусідом великого континентального об’єднання держав під назвою Європейський Союз, до складу якого увійшла переважна більшість держав Європи. Загальною стратегічною метою становлення України як європейської держави є отримання повноправного членства в Європейському Союзі.
Не можна також не погодитися із тим фактом, що молодь стала сьогодні тією верствою населення, яка відчуває на собі найбільшу відповідальність за наше спільне майбутнє. Водночас саме молода генерація України не бачить альтернативи європейській перспективі розвитку нашої держави. Але в житті все починається з малого і відчуття себе європейцем теж. І тому не лише загальна інформація про наших сусідів, але й безпосередня співпраця, розуміння європейських цінностей є важливою запорукою нашого добросусідства.

Вправа «Що дані цінності означають для мене»
Життєві цінності можна визначити, використовуючи такий принцип:
§  Складіть список того, що робить вас щасливим.
§  Проаналізуйте, наскільки кожен пункт для вас життєво важливий? Якщо ви спокійно або зі скрипом можете прожити без цього – викреслюйте.
§  Періодично повертайтеся до списку, проводячи його аудит, поки не залишиться п’ять пунктів.
Це і будуть ті життєві цінності, які визначають ваше життя. Найімовірніше, вони будуть відображати ваш світогляд, який сформувався під впливом оточуючих вас людей і життєвого досвіду.
Цінність
Вибери 10 цінностей, важливих для тебе
З обраних 10 цінностей вибери 5
Спробуйпронумерувати їх за ступенем значимості
Воля



Наполегливість



Відвертість



Скромність



Здатність розуміти



Самоповага



Довіра



Віра



Краса



Терпіння



Сила



Вірність



Любов



Ніжність



Щирість



Життєрадісність



Благополуччя



Надія



Неординарність



Уміння спілкуватися



Винахідливість



Честь



Гідність



Мудрість



Друзі



Принциповість



Самодисципліна



Незалежність



Рішучість



Прагнення до знань



Логічність



Практичність



Дипломатичність



Кохання



Здатність мислити



Розум



Досконалість



Доброта



Совість



Гнучкість



Багатство



Свобода



Визнання



Саморозвиток



Реалізація внутрішніх можливостей



Відчуття радості й повноти життя



Відповідальність



Здоров’я



Гармонія в сім’ї



Самореалізація



Цікава робота



Творчість




Питання для обговорення
§  Яку інформацію для роздумів ви отримали, виконуючи цю вправу?
§  Чому важливо в житті мати особисті цінності?
§  Як ви вважаєте, під впливом чого формуються цінності? (Відповідь: сім’я, релігія, культура, друзі, засоби масової інформації тощо.)
§  Чи змінюються з часом цінності? (Деякі цінності є базовими, центральними; вони практично не змінюються упродовж життя, інші ж цінності будуть трансформуватися.

Висновок
Гідна самореалізація людини — мета цивілізаційного розвитку України
Під гідною самореалізацією можна розуміти розкриття життєвого потенціалу людини в тілесному, творчому й духовному вимірах, що робить її креативною, а тому корисною для сучасного інноваційного суспільства. Така самореалізація органічно поєднує індивідуальні та комунікативні можливості людини. Гідна самореалізація означає діяльність, яка не лише розкриває здібності людини, здійснює її цілі й цінності, а й приносить задоволення її потреб та потреб її родини.
Гідно самореалізована людина є щасливою — і в професії, і в родині, і в соціальному громадянському просторі. Така людина вступає у відносини, здатні створювати відкрите демократичне суспільство, яке не знищує свободу в обмін на “щастя”, а робить економічну, політичну, духовну свободу особистості умовою свого розвитку.
 Підбиття підсумків
Діти отримують шаблони долоньок, на яких пишуть відповідь на запитання «Що я можу запропонувати європейцям?».
 Учень
Бдуймо Вкраїну
Квітучу, співочу,
 І з небом блакитним,
 Мов очі дівочі.
 Будуймо найкращу свою Батьківщину,
 Щоб щастя вселилось у кожну родину!


Комментариев нет:

Отправить комментарий