Методична робота




Нікітіна Надія Володимирівна,

 учитель вищої категорії з математики

комунальної організації (установи, закладу)

- Шосткинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступені №11

Шосткинської міської ради Сумської області

         Використання наскрізних ліній при

навчанні математики            

I.   Теоретичні аспекти. Наскрізні лінії. Що це?

            II. Значення використаннянаскрізної інтерпретації при вивченні

математики.

            III.   иклади використання наскрізних лінії.

IV.   Можливості наскрізних ліній у здійсненні диференціації

(приклади диференційованого змісту).

           V. Висновки. 

            I. Теоретичні аспекти. Наскрізні лінії. Що це?

Освіта є невід’ємною частиною суспільства, і в центрі уваги завжди був і буде всебічний

розвиток особистості, формування її світогляду, умінь та навичок. Змінюється суспільство — змінюється й освіта. Ми живемо у світі глобалізації, змін та високих технологій, і тому освіта, що десятиріччями складалася з теоретичного підґрунтя, не встигає за надшвидкістю реального життя. Дійсно якісна освіта потребує негайних змін, — освіта, яка буде необхідною учням з практичної точки зору, з метою дати знання, необхідні у житті за межами школи; освіта, що сприятиме реалізації особистісного потенціалу кожного учня. На сучасному етапі освіта це не тільки великий багаж знань та результати тестів, зараз на головний план виходить формування в школярів самовизначення, загального розвитку та напряму до самореалізації.

Саме на цих принципах і ґрунтується Новий Державний Стандарт, затверджений урядом у 2018 році. Основна відмінність нового Стандарту — орієнтованість на здобуття учнями компетентностей, а не лише знань.

 Мета загальної середньої освіти забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних сучасній людині (і перш за все — дитині!) для майбутнього успішного життя. Під компетентністю розуміється поєднання знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити діяльність у нових непередбачуваних умовах.

 Спільними для компетентностей Нової української школи є вміння:

·      читати, розуміючи прочитане;

·       висловлювати власну думку усно й письмово:

— критично і системно мислити;

— логічно обґрунтовувати свою позицію; — конструктивно керувати емоціями; — оцінювати ризики; — приймати рішення —

розв’язувати

проблеми;

·       а також творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з іншими людьми.

              Формувати ключові компетентності у дитини вчитель повинен опираючись на:

·      наскрізний підхід;

·       міжпредметні зв’язки;

·       поступальність і наступність у розвитку компетентностей. 

 Усвідомити поняття «наскрізна лінія» поки що складно. Що ж таке наскрізна лінія?

 Наскрізні лінії — це соціально значимі надпредметні теми, що сприяють формуванню

в учнів уявлення про суспільство в цілому — розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях; засіб інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей — навчальних предметів та предметних циклів. Для того, щоб виокремити ключові компетентності Нової української школи і запроваджене поняття «наскрізні лінії».

Наскрізні змістові лінії спільні для всіх начальних предметів, і є засобом інтеграції навчальних предметів, предметних циклів і навчального змісту. Вони співвідносяться з окремими ключовими компетентностями та сприяють формуванню цінностей і світогляду учня. Їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища. Впровадження у навчальний предмет наскрізних змістових ліній передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації. Необхідність інтеграції змістових ліній не тягне за собою якихось радикальних змін у навчальному процесі, а передбачає лише зміщення акцентів на більш прикладні аспекти теми. 

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.

II. Значення використання наскрізної інтерпретації при вивченні математики.

У навчальних програмах для 10 – 11 класів (2017 р.) такі ключові компетентності  як підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності виокремлено у чотири наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність». Ці компетентності спрямовані на посилення мотивації,

інтересу до навчання, на вироблення в учнів здатності застосовувати знання й уміння у різних сферах діяльності, реальних практичних ситуаціях.

1. Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» спрямована на формування

в учнів

соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії

«Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується в курсі математики, насамперед, через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі. При розгляді цієї лінії важливе місце займають відсоткові обчислення, функції, елементи статистики.

2. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» сприяє формуванню

відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і

механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує математику з іншими навчальними предметами і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Навчання математики має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання старанності, 15 систематичності, послідовності, посидючості і чесності. З цієї ж наскрізною лінією пов'язані, наприклад, процентні обчислення, елементи статистики, що дозволяють учням зрозуміти значення кількісних показників при характеристиці суспільства і його розвитку.

 3. Завданням наскрізної лінії «Здоров'я і безпека» є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

Наскрізна лінія «Здоров'я і безпека» в курсі математики

реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів, відсотковими обчисленнями і графіками, що стосуються чинників ризику), перевищенням швидкості. Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я при вивченні основ математичної статистики.

 4. Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо). Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів. Вона реалізується під час вивчення відсоткових обчислень, рівнянь та функцій.

III. Приклади використання наскрізних лінії.

1. Однією з ключових компетентностей є «Екологічна  грамотність і здоровий спосіб життя», яка реалізується за допомогою наскрізної змістовної лінії «Здоров’я і безпека».

            За допомогою  задач  можнаформувати ключову компетентність та розкривати   питання споживання води в Україні, раціонального харчування, режиму дня, впливу шкідливих звичок, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та житті людини тощо.

Задача 1. Розміри класної кімнати 8 м і 10 м. Згідно санітарних норм на одного учня повинно бути 2 кв. м площі кімнати. У класі навчається 22 учні. Чи виконуються санітарні норми у цьому класі? Скільки учнів може навчатися в цій класній кімнаті?

Задача 2. За пять місяців (з травня по вересень) одна тополя поглинає  44 кг вуглекислого газу, а один дуб – 28 кг. На скільки більше кг   вуглекислого газу поглинають за цей період 40 тополь, ніж 40 дубів?

Задача 3. На здоровя людини впливає 20% умови навколишнього середовища, 20% спадковість, 10% ме6дичне обслуговування і 50% спосіб життя. Побудуйте стовпчасту або кругову діаграми.                                                                  

Задача 4. Незважаючи на зростання виробництва, за останні 5 років вдалося знизити  викиди в атмосферу з 3470 до 2710 тис. тон на рік. На скільки відсотків знизилися викиди в атмосферу?

 Задача 5. Щоб виготовити 1 т паперу, потрібно витратити 5 куб. м ділової деревини. Школярі зібрали 2 т макулатури, з якої можна одержати 75 % чистого паперу. Скільки куб. м деревини буде заощаджено й скільки га лісу збережено від вирубування, якщо запас ділової деревини на 1 га становить 130 м³?

Задача 6. У світі щорічно видобувається 1600 млн. м3 деревини, близько 20% всієї деревини йде на паливо. Скільки кубічних метрів деревини щорічно спалюється?

2. «Підприємництво  і фінансова грамотність»

Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.

Задача 1. Якщо не вимкнути протягом дня одну електричну лампочку потужністю 100 Вт, то втрати електроенергії за 10 год становитимуть 1 кВт. Скільки грошей витратить ваша сім’я даремно,  якщо  забути  вимкнути одну лампочку потужністю 100 Вт за місяць? За рік?

Задача 2. За одну хвилину двигун вантажного автомобіля 3ІЛ-130 в холостому режимі спалює 25 г палива. Скільки палива витратить він, якщо працюватиме в холостому режимі 0,5 год; 1,5 год?

Задача 3. Середня заробітна плата на Україні у 2017 році становить 6000 грн.18% з цієї суми відраховується  як податки з фізичних осіб, а 1,5% - до фонду Збройних сил України, 2%-у пенсійний фонд. Яку суму працівник отримує на руки?

Задача 4. Податок на додану вартість (ПДВ) становить 20% вартості товару. Визнач суму податку з товару, який було продано за 53 262 грн.

Задача 5. За 3 пари ковзанів і 4 пари лиж заплатили 480 грн. Скільки окремо коштує пара лиж і пара ковзанів, якщо 2 пари ковзанів дорожчі за одну пару лиж на 15 грн?

 3.«Екологічна безпека і сталий розвиток».

Питання екологічної безпеки і сталого розвитку постійно розглядаються на різних рівнях. Зокрема, 15 вересня 2017 р. уряд України представив в ООН Національну доповідь «Цілі сталого розвитку: Україна». У доповіді наведено результати адаптації 17 глобальних цілей сталого розвитку з урахуванням специфіки національного розвитку (1. Подолання бідності. 2. Подолання голоду. 3. Міцне здоров’я. 4. Якісна освіта. 5. Гендерна рівність. 6. Чиста вода та належні санітарні умови.

7. Відновлена енергія. 8. Гідна праця та економічне зростання. 9. Інновації та інфраструктура. 10. Зменшення 13. Боротьба зі зміною клімату. 14. Збереження морських екосистем.

15. Збереження екосистем суші. 16. Мир та справедливість. 17. Партнерство заради стійкого розвитку).

Серед цілей значна частка, а саме третина (29,4 %), стосується екологічної безпеки (в тексті їх виділено напівжирним курсивом).

Задача 1. Пораховано, що над площею 1 кв. км зелених насаджень збирається пилу на 50 т менше,

ніж над такою самою площею поля. На скільки менше пилу міститься над 10 га лісонасаджень, ніж над такою самою площею поля?

Задача 2. Одна бтарейка отруює 20 м2 землі. В лісовій зоні – це місце проживання 1 їжака, 2 дерев, 2 кротів і 2 тисяч дощових черв’яків. Яку площу лісу та скільки лісових мешканців врятує учень від забруднення, якщо використані 4 батарейки з ліхтарика не викине в сміття, а здасть на утилізацію до найближчого пункту. 

Задача 3. Гусінь метелика капусниці з’їдає за місяць 10 кг капусти. Синиця з’їдає кожного дня 100 гусениць. Скільки капусти спасає за 30 днів сім’я синиць, яка складається з самки, самця і 4 пташенят, якщо пташеня з’їдає гусениць у 2 рази менше, ніж доросла синиця?

Задача 4. У лісових насадженнях відбувається саморозрідження. Скільки соснових дерев припадає на 1 га до 100 років життя лісу, якщо спочатку було 10000 дерев на 1 га, до 40 років віку сосни залишилося 25%, а до 100 років – 0,21 тих дерев, що залишилися до 40- річного віку?

Задача 5. Із погано закритого крану витікає цівка води, це 140 кг на добу. Дізнайтеся про тарифи на воду в місті, де живете. Обчисліть скільки буде коштувати ця  вода  для  бюджету вашої сім’ї за місяць.

4. «Громадянська відповідальність»

В сучасних підручниках міститься навчальний матеріал, спрямований на формування свідомого громадянина, патріота й професіонала. Обґрунтовано, що найбільш ефективно сприяти формуванню в учнів громадянської відповідальності можна в процесі розв’язування спеціально дібраних задач. 

Задачі про можливі способи перевезення вантажу, на спільну роботу,   

про понаднормову роботу відіграють  важливу роль у формування поваги до людей

робітничих професій, толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень, віру в свої сили, впевненості, формуванню активної життєвої позиції.

Задача 1. Дві бригади, працюючи разом, можуть виконати виробниче завдання за 8 днів. Якщо перша бригада, працюючи самостійно, виконає 1/3 завдання, а потім її змінить друга бригада, то завдання буде виконане за 20 днів. За скільки днів кожна бригада може виконати  дане виробниче завдання, працюючи самостійно?

Задача 2. Робітник мав за певний строк виготовити 216 деталей. Перші три дні він виконував установлену щоденну норму, а потам став робити щодня на 8 деталей понад норму. За день до кінця строку було виготовлено 232 деталі. Скільки деталей мав щоденно виготовляти  робітник за нормою?

Задача 3. Для перевезення 45 т вантажу планували взяти автомобіль певної вантажопідйомності. Проте через його несправність довелося взяти інший автомобіль. Вантажопідйомність якого на 2 т менша,

ніж першого. Через це знадобилося зробити на 6 рейсів більше, ніж було заплановано. Знайдіть вантажопідйомність автомобіля, який перевіз вантаж.

Задачі з теми «Графік функції. Функція як математична модель реальних процесів» (7 клас).

Задача 4. Рівень води в річці на початок спостережень був 15 см, а потім щоденно підвищувався на 2 см. Запишіть формулу, яка виражає залежність рівня  води від часу.

Знайдіть через скільки днів рівень води досягне висоти 37 см .

Задача 5. Побудуйте графік залежності лап у курей, якщо курей 10 штук.

Задача 6. Знайдіть  нулі функції f(Х) = Х (Х – 2).  Cкільки питань "ховається" в задачі?

              Сформулюйте визначення нуля функції.

            Що треба робити, для того щоб знайти нулі цієї функції?

           Що означає розв’язати рівняння?

          Що називають коренем рівняння?

             Що треба врахувати при розв’язуванні цього рівняння?

              Яка ОДЗ рівняння?

             Може рівняння мати від’ємний корінь? Чому?

          Сформулюйте умову нуля добутку.

Приклади задач з життя.

Задача 1. Батьки разом зі своїм сином Андрієм проводили  вихідний  день  у парку атракціонів. Відомо, що Андрій відвідав три різні атракціоні і за квитки було сплачено а грн. У таблиці наведено вартість дитячого квитка для кожного атракціону (у грн.) Оцініть значення а.

Найменування атракціону

Вартість одного дитячого квитка, грн.

Веселі гірки

15

Паровозик

14

Електричні машини

20

Карусель

10

Батут

12

Дитяча рибалка

8

 Задача 2. Зовнішній діаметр порожнистої кулі 18см. Товщина стінок 3см. Знайдіть об’єм матеріалу, з

якого виготовлено кулю.

Задача 3. Скільки оліфи треба, щоб пофарбувати зовнішню поверхню 11 однакових відер, які мають форму зрізаного конуса, якщо діаметри основ 25 см і 30см, твірна 27,5 см і на 1м 2 витрачають 150 г оліфи?

Задача 4. Напівциліндричне склепіння підвалу має 6 м довжини і 5,8 м в діаметрі.

Знайдіть площу повної поверхні підвалу.

Задача 5. З круглого листа металу ви штампували циліндричний стакан діаметром 25 см і висотою 50 см. Припустимо, що площа листа при штампуванні не змінилась. Знайдіть діаметр листа.

Задача 6. Стіжок сіна має форму циліндра з конічним верхом. Радіус його основи 2,5 м, висота 4 м, причому циліндрична частина стіжка має висоту 2,2 м. Густина сіна 0,03г/м3. Визначте масу стіжка сіна.

IV.Можливості наскрізних ліній у здійсненні диференціації. Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей у процесі навчання математики на профільному рівні розглядається у контексті інтеграції математичних, надпредметних і ключових компетентностей, здійснення 14 міжпредметних зав’язків і професійної орієнтації учнівської молоді. За цих умов наскрізні лінії реалізуються на різних етапах уроку, на різних рівнях навчання та з різною метою. Матеріал, що стосується набуття ключових компетентностей, може бути різним за обсягом, а його включення у навчальний процес – коротко чи довго тривалим, епізодичним чи перманентним. Рівні реалізації наскрізних ліній ключових компетентностей мають відповідати структурі математичної компетентності: змістові та оперативні знання; процесуально-операційні уміння; інформаційно-технологічна та дослідницька діяльність.

Наприклад, під час вивчення теми «Графічне подання інформації про вибірку» (11 клас) з метою реалізації наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» учням доцільно запропонувати таке багатокомпонентне завдання про благодійну діяльність в Україні.

На діаграмі відобразити   динаміку статистичних показників кількості благодійних організацій в

Україні за 5 років. Варто зазначити, що впродовж усіх років державної незалежності України фіксується статистичне зростання кількості зареєстрованих благодійних організацій. За даними Єдиного державного реєстру установ та організацій України, оприлюдненими Державною службою статистики  України,  на  початку 2013 р., було зареєстровано 14 055 благодійних організацій. Станом на 1 вересня 2013 р. їх кількість зросла до 14 653.

 1) Знайдіть середнє значення кількості благодійних організацій в Україні за 5 років.

2) Дізнайтеся про кількість благодійних організацій, що функціонували щороку з 2013 р. дотепер.

3) Побудуйте діаграму «Динаміка статистичних показників кількості благодійних організацій з 2010 по 2017 роки»

4) З’ясуйте, як змінилося середнє значення кількості благодійних організацій в Україні за ці 5 років (порівняно з даними, отриманими у завданні).

Диференційований підхід до навчання відбувається за рахунок різнорівневої складності

навчального матеріалу.

В основі диференційованого підходу лежать: рівень складності завдань та самостійність їх виконання; зміна навчального процесу від інформативно-контролюючого до консультативно-корегуючого; переведення учнів від колективних форм роботи до самостійних на основі поступового зменшення міри надання допомоги

Застосування рівневої диференціації дає змогу кожному учню працювати на будь-якому рівні навчальних досягнень і здобути відповідні результати.

Робота учнів на уроці може здійснюватися як індивідуально за відповідними завданнями, такі в парах або групах. Групи формуються за кооперувально-груповою формою.

Формування компетентностей забезпечують: - зміст навчального матеріалу, який забезпечує реалізацію наскрізних змістових ліній: • екологічна безпека і сталий розвиток; •громадянська відповідальність; • здоров’я і безпека; • підприємливість і фінансова грамотність

Практична складова – уроки серед природи, інтегративні дні, компетентнісно орієнтовані завдання, задачі, демонстраційний, лабораторний експеримент, практичні роботи, екскурсії на виробництво.

З метою підвищення ефективності навчання, необхідною умовою є залучення до навчально-виховного процесу компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходів, які передбачають систематичне включення учнів до різних видів активної навчально-пізнавальної діяльності та формування умінь корисних у реальних життєвих ситуаціях. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення математичного факту із практичної ситуації, а й ілюструвати його застосування на практиці. Формуванню математичної та ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація у навчанні математики міжпредметних і внутрішньопредметних звязків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує їх рівень загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці.

Важливу роль у навчанні математики відіграє систематичне використання історичного матеріалу,

який підвищує інтерес до вивчення математики, стимулює потяг до наукової творчості, пробуджує критичне ставлення до фактів, дає учням уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури. На дохідливих прикладах слід показувати учням, як розвивалися математичні поняття і відношення, теорії та методи. Ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних учених, які створювали математику, зокрема видатних українських математиків, сприятиме національному і патріотичному вихованню школярів.

Реалізація рівневої диференціації на практичних заняттях є однією з головних умов ефективності навчання. Особливістю практичних занять має бути постійне залучення учнів до самостійної роботи. Доцільно спільно обговорити ідею та алгоритм розв’язування певного класу задач. Після цього кожний учень може виконувати запропоновану систему вправ, спілкуючись із вчителем.

V. Висновки.

В умовах освітньої реформи «Нова українська школа» важливою задачею є

забезпечення наступності між ланками освіти. На це ставиться акцент в педагогічній роботі і в оновлених начальних програмах, в яких виділені чотири наскрізні змістові лінії однакові для всіх предметів, за допомогою яких, навчання стає більш націлене на практику, ніж на теорію. Наскрізні лінії ключових компетентностей відображають основні соціально і особистісно значущі ідеї, які послідовно розкриваються в процесі навчання і виховання учнів. Вони відповідають виклику сучасності, урівноважують знаннєвий і компетентісний компоненти змісту освіти, являються інструментом для використання інноваційних методик навчання, функціональним документом для учнів, вчителів та батьків у пошуку відповіді на питання «Для чого це потрібно вивчати?». Впровадження наскрізних змістових ліній на уроках математики передбачає актуалізацію набутих під час вивчення інших предметів знань, умінь і способів діяльності для розв’язування практичних завдань, розвиток умінь здійснювати інформаційний пошук, знаходити і перетворювати необхідну інформацію, використовувати додаткову літературу. Даний підхід допоможе виховати різностороннє розвинутих дітей. У даній статті розглянуто всі чотири наскрізні змістові лінії з точки зору реалізації їх на уроках математики,

а саме під час вивчення виразів і їх перетворень у профільній середній школі. Наведено варіанти прикладів і задач, які ілюструють реалізацію цих ліній, напрямлених на розвиток і соціалізацію старшокласників, формування їх наукового світогляду, культури, екологічного стилю мислення, економічно грамотної поведінки, зацікавленості до творчих досліджень, навичок життєзабезпечення і саморозвитку.

            VI. Література.

            1. Реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей в курсі алгебри і початку

аналізу у процесі вивчення виразів та їх перетворень. Наукова стаття за спеціальністю «Науки об образовании», А.Ю.Кокойло, 2018 рік.

            2. Навчальна програма з математики (алгебра і початки аналізу та геометрія)

для учнів 10-11 класів  загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту.

           3. Компетентнісний підхід при вивченні математики. Міністерство освіти і науки України.

Відділ освіти Рівненської районної державної адміністрації. Квасилівський НВК «школа-ліцей». Квасилів 2018.

           4. Наскрізні лінії в освіті та їх реалізація на уроках математики.  Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2018. – 52 с. (Серія «Нова українська школа. Оновлена базова середня освіта»).

          5. А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір, Алгебра, підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.

Міністерство освіти і науки України. Харків, «Гімназія, 2017.

Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11
Шосткинської міської ради Сумської області



«Етапи уроку критичного мислення»



Підготувала вчитель
математики ШЗШ № 11
Нікітіна Н.В.


2017 р.




План.
  I. Критичне мислення. 
Основні фази педагогічної технології 
 «Розвиток критичного мислення» .
        II. Основні етапи уроку критичного мислення.
  1. Розминка.
  2. Обгрунтування навчання.
  3. Актуалізація.
  4. Усвідомлення змісту.
  5. Рефлексія.
        III. Організація діяльності та методи проведення 
уроку критичного мислення.
        VI. Висновок.
        VII.  Список використаних джерел.
Критичне мислення. Основні фази педагогічної технології 
 «Розвиток критичного мислення» .
          Критичне мислення – процес обмірковування власних думок 
та причин виникнення певної точки зору, що передбачає послідовний 
ланцюжок операцій мислення
 У літературі чітко визначені основні фази педагогічної 
технології «Розвиток критичного мислення».  
Виклик:
  • включає в себе спонукання до роботи з новою інформацією;
  • виклик відомих знань;
  • безконфліктний обмін думками.
Осмислення:
  • отримання нової інформації з теми;
  • класифікація отриманої інформації. Стадія осмислення;
  • збереження інтересу до теми, яку  вивчають.
Рефлексія:
  • обмін думками про нове;
  • здобуття нових знань;
  • спонукання до подальшого розширення інформаційного поля;
  • оціночний.
II. Фази успішно трансформовані сучасними педагогами у п’ять 
основних  етапів уроку критичного мислення.
1. Розминка.
Замінює організаційні моменти класичного уроку. Головна функція —
створення сприятливого психологічного клімату на уроці. Теплий 
психологічний клімат сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу,
підвищенню авторитету вчителя, психологічному розвантаженню учнів.
2. Обґрунтування навчання.
Етап передбачає постановку мети уроку, розвиток внутрішньої мотивації
до вивчення конкретної теми та предмета в цілому.
Навчальний матеріал засвоюється краще, якщо учні розуміють його 
конкретну практичну значущість для кожного з них, чітко знають, що 
вимагатиметься від них на уроці.
3. Актуалізація.
Відтворюються знання, вміння, потрібні для наступних етапів уроку, 
встановлюється рівень досягнень з теми.
Оскільки знання, пов’язані з досвідом учня, запам’ятовуються краще 
та швидше, то створюються умови для «відкриття», самостійного
добування знань, і за цих умов підвищується роль учня на уроці.
4. Усвідомлення змісту.
Учень знайомиться з новою інформацією, аналізує, визначає 
особисте її розуміння, а вчитель має найменший вплив на учня.
Етап передбачає розвиток уміння працювати з інформацією, працювати
самостійно, виділяти головне, суттєве, формування компетентності учнів 
з предмета.
5. Рефлексія.
Учень стає власником ідеї, інформації, знань, отримує можливість
використання та обміну знаннями з іншими учнями, дає оцінку та 
самооцінку діяльності.
Етап передбачає усвідомлення того, що було зроблено на уроці, 
демонстрацію знань та того, як можна застосувати знання, можливість 
замислитись над підвищенням якості роботи, визначення необхідності 
корекції.
III. Організація діяльності та методи проведення уроку критичного
мислення.
  1. Розминка.
«Незакінчене речення»;
«Знайди помилку»;
«Усний рахунок»;
«Розв’язування цікавих завдань»;
«Кросворд».
         Приклад використання технології «Незакінчене речення».
 1). Запитання і завдання для обговорення з теми «паралелограм»:
- паралелограм – це чотирикутник, у якого…
- чотирикутник, у якого діагоналі точкою перетину діляться…
- у паралелограма діагоналі…
- у паралелограма протилежні сторони…
- у паралелограма протилежні кути…
- якщо одна з сторін паралелограма 2см, а периметр його 12см, то інші 
сторони дорівнюють…
         Використання технології «Знайди помилку».
 1). Узагальнення і систематизація теми «Чотирикутники»:
- діагоналі ромба рівні;
- якщо протилежні сторони чотирикутника рівні, то він – паралелограм;
- діагональ прямокутника є бісектрисою кута;
- сторони прямокутника рівні;
- діагональ прямокутника ділить його на два рівнобедрені трикутники;
- будь-який квадрат є ромбом тощо.
        «Усний рахунок з теми: «Подільність чисел».
         1). Загадки.
       - Я задумала простое число. Следующее за ним натуральное число тоже
простое. Какое число я задумала?  (2)
       - Я задумала два простых числа. Их сумма тоже простое число. Какие 
числа я задумала?  (2 и 3).
       - Простые числа, удаленные на 2, называются близнецами. Найдите 
пары простых чисел близнецов.  (3 и 5; 5 и 7; 11 и 13)
         2). Запитання.
Что можно сказать о числах m и n, если НОК (m; n) = m.     
                                                                                                       (m делится на n)


Что можно сказать о числах m и n, если НОД (m; n) = n.     
                                                                                                        (m делится на n)
Что можно сказать о числах m и n, если НОК (m; n) = m · n.
                                                                                           
                                                                                           (m и n – простые числа)


Что можно сказать о числах m и n, если НОД (m; n) = 1.      
                                                                  
                                                                             (m и n – взаимно простые числа)
  1. Обгрунтування навчання.
       Ці  елементи уроку доповнюються  епіграфом (девізом), що обов’язково 
має зв’язок з темою уроку, та розминкою. Пропонуемо учням обговорити девіз
уроку, що спонукає їх до викладу власних  думок по даній темі. Зацікавити  
учнів  можна  історичними  фактами   досягнень  видатних математиків,  що 
стосуються даної теми.
1) Історичні довідки.
а) Леонард Ейлер (1707-1783) – швейцарський, німецький і російський
математик, який вніс значний вклад у розвиток математики, механіки, 
фізики, астрономії, довів, що будь - яке парне натуральне число, що
більше 2, можна записати у вигляді суми двох простих чисел.
Наприклад, 60=53+7, 100=89+11.
б) Християн Гольдбах (1690-1764) – німецький математик, академік 
Петербургської Академії наук, довів що будь-яке натуральне число, 
більше 5, може бути представлене у вигляді суми трьох простих чисел. 
Наприклад, 35=23+5+7, 72=67+2+3.
       Під час обґрунтування повідомити учнів про те, чого вони повинні досягти
в кінці уроку, заздалегідь познайомити учнів з роздавальним матеріалом.       
              2). Графічні диктанти.
        Запиши означення фігур, з якими ти зустрівся під час подорожі на
острів Круг,  і  запам'ятай їх.












         3. Актуалізація.

«Знайди помилку»;
«Слідство ведуть математики»;
«Дидактична гра»;
«Математичне лото»;  
«Знаємо – хочемо дізнатись – дізналися»;
«Мозкова атака»;
«Метод Прес».
       Використання технології «Знайди помилку».
       1). При виконанні даних завдань допущені помилки. Виправте їх і запишіть 
у зошит тільки правильні відповіді.

Діляться на 5 1 9
2385; 67330; 5301
Діляться на 2 і 3
7230; 3402; 2853
Діляться на 3 і 9
53451; 4503; 98064
        Використання технології  «Слідство ведуть математики».
1).  В кожному з чисел пропущена цифра. Напишіть дану цифру, якщо 
відомо, що це число кратне 3.
Умова
Розв’язок
47*1
4701; 4731; 4761; 4791
65*782
652782; 655782; 658782
5*02
5202; 5502; 5802


«Дидактична гра: «Розгадай слово».
1). «Як називається найбільша у світі черепаха?»

1-
Числа
(різниця)










Відповідні букви










         
    Відповідність: «Відповідь-буква».


І
Е
Е
О
Р
Л
Д
С
Х
М


Розв’язання.


1-
Числа
(різниця)
Відповідні букви
Д
Е
Р
М
О
Х
Е
Л
І
С
          Відповідь: ДЕРМОХЕЛІС.
2). Як називається птах-гігант, який жив у минулому столітті на острові 
Мадагаскар?



Відповідь
Відповідна буква
1.


2.


3.


4.


5.


6.




Відповідність: «Відповідь-буква».


Т
С
А
У
С
Р
Порядок запису букв:
5
3
6
1
2
4
Розв’язання.



Відповідь
Відповідна буква
1.
А
2.
У
3.
Т
4.
С
5.
С
6.
Р


Порядок запису букв:


5
3
6
1
2
4
С
Т
Р
А
У
С
Відповідь: СТРАУС.
          «Математичне лото»  -  робота у парах.
         1)Завдання для математичного лото.

1. 0,5х-4(х-3)>3х
2. -3х+5≥11
3. 1+2х<7,8
4. 7х-5>3х+7
5. х-15≥4х+3
6. 8+6х≤13+6х
7. 3(х+1)>х+5
8. 2(х-1)+4<х+7
9. -3(2+х)+5х≤2х+1
         Картки з відповіддю


(-∞;)
буква  Л
(-∞;-2]
буква О
(-∞;3,4)
буква М
(3; +∞)
буква О
(-∞;-6]  
буква Н
х - будь яке число,
буква О
(1;+ ∞)
буква С
(-∞;5)  
буква О
х - будь яке число,
буква В
        4. Усвідомлення змісту.
«Складання логічної схеми»;
«Робота в динамічних групах»;
«В гостях у казки»;
«Кмітливе читання»;
«Діаграми Вена»;
«Цікавий факт»;
«Дискусія».
«Складання логічної схеми»
«Розв’язання дробово-раціонального рівняння»
1) перенести всі доданки у ліву частину рівняння

2) звести дроби до спільного знаменника

3) спростити вираз, який міститься у
чисельнику дробу (розкрити дужки, звести подібні)

4) записати умову рівності нулю


5) розв’язати рівняння системи
      Х = 0 або Х = 2
6) перевірити які з коренів задовольняють умову: знаменник не дорівнює нулю
   при х=2: (2-2)(2+3) = 0,
   при х=0: (0-2)(0+3) не дорівнює 0
7) записати відповідь
       Х = 0
         «Робота в динамічних групах».
         Завдання для 1 групи.
         Обрати з даних рівностей правильні і відповідні їм букви у певному 
 порядку занести в таблицю.
                     Завдання для 2 групи.
           Розкласти многочлени на множники за допомогою групування.
         Завдання для 3 групи.
         Заповнити пропущені місця многочленами  так, щоб утворились
тотожності і розшифрувати слово за допомогою виразів.
                      Завдання для 4 групи.
          Виконайте класифікацію даних многочленів по способу 
разкладання їх на множники.
Ключ.
Перша група - КАЛЬЦІЙ.
Третя група - БІЛОК.
Четверта група :
А) Спосіб групування.
Б) За допомогою формул скогоченого множення.
В) Винесення спільного множника за дужки.
    «В гостях у казки».
         Казка з завданнями.
- 28 сентября число 28 решило пригласить в гости всех своих делителей, 
меньших, чем оно само. Первой прибежала единица, за ней двойка, за ней... 
Какие еще числа пришли в гости к числу 28 (1; 2; 4; 7; 14).
- Когда все гости собрались, число 28 увидело, что их немного. Оно огорчилось
и предложило, чтобы каждый из гостей привел еще и своих делителей. Сколько 
придет новых гостей? (больше никто не придет).
- Какой же праздник без хоровода. Все гости числа 28 соединились знаком
«плюс»  и о чудо! Какой же оказалось сумма? (28).
- Единица сказала, что всякое число, которое равно сумме своих меньших
делителей, называется... (совершенным).
- Число 28 обрадовалось и спросило, какие есть еще совершенные числа.
(6; 28; 496).
- Наступило 29 сентября, и число 29 тоже решило пригласить в этот день в гости 
своих меньших делителей. Первой как всегда пришла единица. Кто еще пришел в
гости? (никто).
- Что можно сказать про число 29? Какое оно? (простое).
- Числам понравилось приглашать в гости своих делителей. Кто пришел в гости 30 
сентября? (1; 2; 15; 3; 10; 5; 6).
- И в октябре продолжался тот же обычай. Только одно число не дождалось 
гостей. Что это за число? (1).
- А сколько раз единица побывала в гостях? (30).
- У каких чисел был только один гость? (2; 3; 5; 7; 11; 13; 17; 19; 23; 29; 31). - - 
Что это за гость? (1)
         5. Рефлексія.
«Рефлексивний екран»;
«Самооцінка»;
«Обери позицію»;
«Асоціативний кущ»;
«Продовж фразу»;
«Мікрофон».
«Рефлексивний екран».
Інформація з уроку мені подобається                       
+
Я хочу дізнатися більше про                                      
+
Тепер я можу використати свої знання з теми        
+
Було цікаво працювати над                                        
+
Я був підготовлений і активний на уроці                 
+
        «Самооцінка».
«Продовж фразу…»
- Сьогодні я довідався…
- Було цікаво…
- Я зрозумів, що…
- Тепер я можу…
- Мене здивувало…
VI. Висновки.
Критичне мислення формується та розвивається під час 
опрацювання інформації, розв’язання задач, проблем, оцінки ситуації, 
вибору раціональних способів діяльності. Тому такі уроки, де це
постійно відбувається, створюють плідні умови для формування та 
розвитку критичного мислення. Якщо ж планувати етапи уроку з 
використанням на них відповідних специфічних форм та методів
технології формування та розвитку критичного мислення, то результат 
буде ще більш високим.
VII. Список використаних джерел:
1. Макаренко В. М. Технологія формування та розвитку критичного 
мислення // Математика в школах України. – 2007. – № 26. – С. 2–10.
2. Макаренко В. М., Волубуєва Л. М. Урок математики в сучасних
технологіях: теорія і практика. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 128 с.
3. Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – 
Х.: Вид. група «Основа», 2009.

Комментариев нет:

Отправить комментарий